Nu ook DSG tuning @KBchiptuning

De DSG (Direct Shift Gear) versnellingsbak behoort tot een van de beste automatische versnellingsbakken die er op dit moment zijn. De DSG combineert - met dubbele koppeling - de sportiviteit en het lage brandstofverbruik van een handbak met het comfort van een automaat. Maar... de DSG versnellingsbak werkt niet altijd even soepel. Soms houdt de motor in wanneer je juist dat extra beetje pit wilde pakken. Daarom laat je jouw DSG versnellingsbak door KBchiptuning optimaliseren!

Welke DSG versnellingsbakken?

Zeker, veel DSG bakken kunnen zonder problemen ruim 400 of meer Nm koppel handelen, zonder dat de DSG-software hiervoor moet worden aangepast. Maar zodra je in hogere tuning-stages komt, is het noodzakelijk ook de software te bewerken, om zo problemen te voorkomen. Kbchiptuning heeft deze softwareaanpassingen volledig in eigen huis ontwikkeld en blijft netjes binnen de toleranties die door de fabrikant zijn voorgeschreven. Je wagen heeft dus zeker niet te lijden onder de tuning. Sterker nog: de motor zal er aanmerkelijk beter door reageren en presteren!

De DSG versnellingsbakken die wij softwarematig op maat maken zijn:
- de DQ200(ook de MQB) , dit is de 7-Versnellingsbak met droge koppeling. (275nm ->330nm)
- de DQ250 (ook de MQB), dit is 6-versnellingsbak met natte koppeling. (350nm ->450+nm)
- de DQ500, dit is de 7-versnellingsbak met natte koppeling. (500nm->800+nm)
- de DL501, dit is de 7-versnellingsbak met elektro-hydraulisch gecontroleerde dubbele koppeling.

Wat doen wij bij DSG tuning?
Verhogen koppelbegrenzing en koppelingsdruk
Optimaliseren schakeltoerentallen
Aanpassen maximaal schakeltoerental
Optimaliseren schakelsnelheid
Kickdown aanpassen
Optioneel: activeren launch control
Wat kost een DSG tuning?
199,- incl btw in combinatie met chiptuning
399,- incl btw losstaand
LET OP: een DSG tuning is geen oplossing voor een mechanisch probleem of storing in de DSG versnellingsbak.
Optimaliseren schakeltoerentallen.
We verwijderen ook het automatisch opschakelen bij maximaal toerental. Bij benzinemotoren gaan we het maximale toerental verhogen en bij dieselmotoren gaan we het maximale toerental juist verlagen. Waarom? Simpel. Het is bekend dat de versnellingsbak in de originele DSG software configuratie zal opschakelen bij 6.800 rpm. Dat is natuurlijk geen probleem voor een standaardwagen, maar modellen met een grotere turbo willen het liefst nog wel even doortrekken tot een veel hoger toerental. Desgewenst verhogen we daarom het toerental.
Ook bij de dieselmotoren zorgen we voor verbetering. Zoals iedereen weet, gaat bij moderne dieselmotoren de versnellingsbak pas schakelen tussen de 4.800 en 5.000 rpm. Dat is jammer, want het maximale vermogen van een dieselmotor ligt rond de 4.000 rpm. Dus is het verstandig om bij de diesel het maximale toerental te verlagen (behalve in de hoogste versnelling, natuurlijk). Zo voorkomen we dat de wagen niet nutteloos doortrekt, maar dat de motor beter in zijn optimale toerenbereik blijft. Dat is niet alleen beter voor het rijgedrag en voor het rijgevoel, maar kan bovendien aanzienlijk schelen in het brandstofverbruik.
Tevens verwijderen we de "kickdown" in de manuele modus. Immers: als het gaspedaal wordt ingetrapt schakelt de DSG onnodig terug voordat de auto uiteindelijk accelereert. Voor dieselauto's met veel koppel is dit onnodig, zelfs onwenselijk, en is het beter om in dezelfde versnelling te blijven.

Direct verder