EGR systemen

Problemen met het EGR systeem

Wat is EGR.
Het EGR systeem vinden wij op benzine en diesel motoren. Het EGR systeem zorgt voor een verlaging van de schadelijke uitlaatstoffen. Onder bepaalde omstandigheden worden uitlaatgassen weer naar het inlaatsysteem gebracht en opnieuw verbrandt. Dit systeem bestaat al jaren en zorgt nog al eens voor problemen. De meeste problemen doen zich bij dieselmotor. Voornamelijk het vervuilem door roetdelen is de grootste boosdoener. Echter de jongere systemen zijn sterk verbeterd en kennen minder problemen.

Software oplossingen
Bij EGR storingen is het vaak noodzakelijk deze klep te vervangen wat vaak een hoge kostenpost is maar wel de meest wenselijke reparatie. Middels het aanpassen van de software kunnen wij de EGR klep uitschakelen. Naast het uitschakelen van de EGR klep is het in een aantal gevallen ook nodig op het systeem af te dicheten om er zeker van te zijn dat er geen uitlaatgassen richting het inlaatsysteem stromen. Het aanpassen van de software is een oplossing waarbij een milieusysteem wordt uitgezet en dus de schadelijke uitstoot van de auto wordt verhoogd.

Nadelen software oplossingen
Bij dieselmotoren is de EGR klep ook van belang voor het regenereren (schoonbranden roetfilter). De EGR klep is mede nodig om de uitlaattempeartuur omhoog te brengen tijdens het regeneratieproces. Bij een softwarematige aanpassing op het roetfilter bestaat de kans dat de temperatuur van het roetfilter te laag blijft en de regeneratie onvoldoende is wat nadelige gevolgen heeft voor dit filter!
"Wij sluiten garantie op het roetfilter dan ook volledig uit."
Repareren, dus het systeem origineel laten is dan ook verreweg de beste optie.