Aanpassingen aan milieusystemen en softwareoplossingen

Problemen met roetfilter, EGR systeem, Adblue of NOx systemen.

Verder bieden wij tal van andere oplossingen zoals foutcodes enz.

Softwareoplossingen voor uw auto

Er zijn tal van softwareoplossingen waar wij u mee kunnen helpen, ik noem er een paar op:

  • Roetfilter problemen
  • EGR problemen
  • Adblue problemen
  • NOx sensoren
  • 2e lambdasondes
  • Koude start 1.5 T(F)SI VAG
  • Gaspedaalreactie 1.9 (C)DTi
  • Wervelkleppen
  • Klonen ECU's
  • Warme start TDi VAG
  • Toerenbegrenzers
  • Snelheidsbegrenzers
  • V-max uitschakelen
  • Secundaire luchtpompen
  • Het roetfilter en de EGR klep zijn wellicht de meest bekende en aanpassingen hieraan worden vaak uitgevoerd. Verderop in de deze pagina kom ik hier uitgebreid op terug want deze systemen vergen de nodige uitleg.
    Verder kennen we nog een aantal milieusystemen/controle systemen die ik wil bespreken voordat wij met de software wat gaan doen. Dit zijn de adblue systemen, NOx sensoren en 2e lambdasondes.
    De overig opgenoemde systemen spreken voor zich, heeft u hier vragen over of interesse in? Neem contact met ons op.

    Roetfilters, EGR kleppen, overige milieu systemen.

    Roetfilters en EGR kleppen zijn een hot item!

    Even een stukje geschiedenis
    De uitstoot van verbrandingsmotoren wordt weergegeven in een euronorm. Deze begint bij euro 0 en ondertussen kennen wij euro 6. In de laatste 15 jaar zijn we van euro 3 naar euro 6 gegaan en is euro 7 zelfs in ontwikkeling. Het steeds meer aanscherpen van de milieu eisen vergden van de autofabrikanten grote aanpassingen aan hun motoren. Bij de intrede van de euro 4 motoren (2005) kwam het roetfilter om de hoek kijken. Vooral in de beginjaren werkten deze systemen nog niet vlekkeloos. Ondertussen worden alle motoren, benzine en diesel met dergelijke filters uitgerust, het roetfilter of fijnstoffilter.

    Roetfilter verwijderen
    Wanneer u ons de vraag stelt: mag ik mijn roetfilter verwijderen? is het antwoord heel eenvoudig: NEE.
    Bij toelating van uw auto op de Nederlandse markt heeft uw auto een typegoedkeuring gekregen waar de auto zich zijn hele leven aan moet voldoen. Gaat u iets veranderen aan systemen die invloed hebben op de uitstoot van uw auto bent u in overtreding! U pleegt een milieudelict en ontduikt wellicht belasting.

    Waarom verwijderen wij dan toch roetfilters?
    Auto's tot 1 januari 2011, lichte bedrijfsauto's tot 1 januari 2012 en vrachtwagens tot 1 januari 2013 wordt het verwijderen van het roetfilter gedoogt. In een brief aan de tweede kamer van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu komt dit tot uiting, lees hier deze brief. De software en het roetfilter mogen worden aangepast en de eigenaar van het voertuig dient dit door te geven aan de RDW.
    Wij hebben de nodige auto's aangepast en gaan ervan uit dat de eigenaren de verdere afhandeling hebben geregeld met de RDW.

    Het roetfilter en de APK
    Vanaf 1 juli 2022 wordt er tijdens de APK een nieuwe meetmethode toegepast van de uitlaatgassen. Het betreft de deeltjes meting. De meter is ondertussen op de markt en de laatste hand wordt gelegt aan welke voertuigen moeten worden gemeten. Het fijne is nog niet bekend maar 1 ding is zeker, diegene die hun roetfilter hebben verwijderd en dit niet hebben gemeld bij de RDW vallen door de mand.
    Ondertussen is er wel bekent dat de RDW werkt aan een vereenvoudigde aanvraag voor het verwijderen van het rioetfilter.

    EGR, adblue, NOx, 2e lambdasonde
    Dezelfde vraag, mag ik deze systemen verwijderen: NEE.
    Bijna dagelijks krijgen wij de vraag om software aan te passen en systemen te verwijderen. Dit doen wij niet zomaar! Wij begrijpen heel goed dat reparaties aan dergelijke systemen duur zijn, maar zij dienen voor een lagere uitstoot en mindere belasting van het milieu. De automotor loopt net zo goed zonder deze systemen maar de auto voldoet niet meer aan de toelatingseisen!
    Goed onderhoud, gedegen diagnose en reparatie zijn de enige oplossingen die wij prefereren.

    Stappenplan bij roetfilter problemen
    Hieronder vind u een stappenplan welke u kunt volgen bij roetfilterbroblemen:

    Roetfilterlamp brandt, diagnose stellen aan MMS systeem. Systeem in orde?

    Nee

    Roetfilter uitbakken

    Een goed alternatief voor het vervangen van het roetfilter is uitbakken. Deze manier is aanzienlijk goedkoper dan het vervangen van het roetfilter. Wij werken nauw samen met Digicar in Doetinchem. Naast de softwareoplossingen zijn zij gespecialiceerd in het reinigen van roetfilters op een zeer hoogwaardige manier. Voor het uitbakken van het roetfilter raad ik u aan eens een kijkje te nemen op de site van Digicar.
    Het is echter niet altijd mogelijk het roetfilter op het gewenste niveau te krijgen waardoor er alsnog een nieuw filter gemonteerd dient te worden. Een grote rol bij het niet kunnen uitbakken van het roetfilter zijn de in de handel verkrijgbare reinigingsmiddelen. Elders op deze pagina ga ik hier verder op in.

    Roetfilters reinigen

    Wanneer het DPF lampje begint te branden ga je meestal op korte termijn naar je garagebedrijf. Een bedrijf met verstand van zaken zal eerst een uitgebreide diagnose beginnen voordat er verdere stappen worden ondernomen.
    Wij begrijpen dat diagnose geld kost en het levert verder ogenschijnlijk nog niets op, maar niets is minder waar. Wij leggen u uit waarom.
    Veel bedrijven grijpen al snel naar de plank met reinigingsmiddelen. Deze middelen worden in het roetfilter ingebracht, lossen het overtollige roet op en het roetfilter werkt weer, u kunt weer rijden. En zo werkt het ook, het roet lost op en het filter stroomt weer door.
    De enige manier om nog even te kunnen rijden is het systeem dmv testapparatuur gedwongen te laten regeneren. De roetdelen worden verbrandt maar we richten geen schade aan het as aan.

    Hoe werkt het roetfilter eigenlijk?
    Het roetfilter is een pot in de uitlaat waar allemaal buisjes in zitten met hele kleine gaatjes. De uitlaatgassen gaan door dit filter en de kleine roetdeeltjes blijven achter in het filter, zo simpel is het proces en zie hieronder het resultaat.

    Maar al die roetdeeltjes kunnen niet in het filter blijven zitten, het filter zit anders heel snel verstopt. Om verstoppingen te voorkomen gaat de motor het filter regenereren (schoonbranden). De temperatuur in het roetfilter wordt periodiek opgevoerd naar zeer hoge temperaturen, bij deze hoge temperaturen verbranden de roetdelen in as. As neemt een veel kleiner volume in en bepaald uiteindelijk de levensduur van het filter.

    Het filter is vol en nu.
    Het filter vangt dus schadelijke delen af maar raakt uiteindelijk verzadigd. Dankzij het unieke reinigingsproces van Digicar zijn zij in staat het filter weer optimaal te krijgen en de asresten te verwijderen.
    Nu weer terug naar de reinigingsmiddelen, deze verwijderen alleen roet, maar hier was weinig plek meer voor want het filter zit vol as. Dit wordt aan u gemeld door het DPF lampje. Wat doet dit reinigingsmiddel nog meer? Het zorgt voor verklontering van de as in het filter waardoor het filter onbruikbaar is geworden voor schoonbakken. U kunt idd weer een paar kilometer rijden maar bent uiteindelijk verder van huis. Het enige wat rest is een nieuw filter.

    KB Chiptuning

    Dorsmolen 4
    1771 PA Wieringerwerf
    T0227 760099
    Einfo@kbchiptuning.nl

    Openingstijden

    Ma t/m vrij08:00 - 18:00

    Za en ZoGesloten

    Populaire merken

    Audi
    Opel
    BMW
    Peugeot
    Ford
    Skoda

    © KB Chiptuning 2016
    Maatwerk door Ane Brouwers