Het Roetfilter

Het roetfilter: vervangen, verwijderen, uitbakken?


Vervangen.
Veel dieselauto's zijn uitgerust met een roetfilter. Het filter zorgt ervoor dat roetdelen niet in het milieu belanden, deze worden afgevangen door het roetfilter. Om te voorkomen dat een roetfilter snel vol raakt worden er regelmatige regeneraties uitgevoerd.
Regeneratie is een proces waarbij met motor management systeem de temperatuur in het roetfilter laat oplopen (600 tot 800 graden Celsius). De roetdelen worden hierdoor verbrand en er blijven alleen asresten over in het filter. Het roetfilter zal uiteindelijk vol raken en een keer vervangen moeten worden, net zoals ieder ander filter. Het vervangen van een roetfilter is duur, € 1500,00 tot € 2500,00, maar hoort bij het onderhoud van uw auto.

Verwijderen
Verwijderen is een goedkopere en soms ook de enige oplossing, € 600,00 tot € 1000,00. Deze oplossing bieden wij voor de oudere auto's waar de de systemen nog niet zijn doorontwikkeld. Het is soms technisch niet goed mogelijk systemen te resetten bij vervanging van het roetfilter en bestaat zelfs de kans dat motoren stuk lopen. Graag verwijzen wij u naar ons statement, klik daarvoor hier.. Bij dieselmotoren tot 2011 wordt het verwijderen van het roetfilter gedoogd door de RDW en dient door te worden gegeven aan de RDW. Zeer waarschijnlijk krijgt u dan een aanslag voor fijnstof, deze bedraagt 15% van het wegenbelastingtarief. De auto komt overigens gewoon door de APK keuring heen.

Uitbakken
Wat ook uitkomst kan bieden is het uibakken van het roetfilter. Hiervoor zijn gespecialiceerde bedrijven die dit kunnen uitvoeren. Onze sftware leverancier Digicar heeft hiervoor de juiste technieken in huis en hierdoor kunnen wij ook deze oplossing bieden. De kosten hiervoor bedragen € 600,00 tot € 1000,00. De levensduur van het roetfilter is dan weer minimaal 95% tov een nieuw roetfilter.

Onderhoud aan uw auto
Goed onderhoud aan uw auto is echter erg belangrijk voor de levensduur van het roetfilter. Een roetfilter wat snel volloopt kan alleen maar het gevolg zijn van een slecht funcionerende motor! Er wordt vaak en veel gemopperd op het roerfilter maar de oorzaak is vaak een probleem in of om de motor. Kortom, een gedegen diagnose bij een geremmoneerd bedrijf is van groot belang!

Alles op een rijtje
* Auto's tot 2011 (grijs kenteken tot 2012) mag het roetfilter verwijderd worden.
* Jongere auto's repareren, vervangen of uitbakken.
* Altijd eerst diagnose stellen waarom het roetfilter verzadigd is geraakt!